dilluns, 11 de gener del 2016

Tema 5: aprenentatge a Internet




L’oferta de webquests, caceres del tresor, blogs i wikis que hi ha per aprendre a internet és molt diversa i variada. En el meu cas en concret, i pensant en la meva especialitat (llengua castellana i literatura), els he trobat referits tant a llengua com a literatura, proposant diferents activitats per a què els alumnes puguin treballar els continguts de l’assignatura participant activament i de manera col·lectiva i individual per a la fi posar en comú tot l’après.
Partint dels enllaços proporcionats i després buscant temes específics (el Quixot principalment), una altra webquest que presenta unes característiques molt interesants per a treballar el Quixot seria Recreamos el Quijote (http://www.auladeletras.net/material/quijote/index.html), que complementaria la tasca que proposa el webquest que he penjat al taulell amb altres activitats diverses i enriquidores. El concepte de webquest em recorda una mica a la idea d’anar a la biblioteca del col·legi i a la municipal (quan jo era un estudiant preuniversitari al segle XX) o a la de la universitat per trobar la informació pertinent per poder realitzar un treball, però amb la diferència que ara aquesta tasca, individual o col·lectiva, es pot desenvolupar per internet treballant amb l’ordinador i amb uns altres materials (escrits, sonors, audiovisuals, etc.) que fan de la recerca una qüestió on preval elegir bé les fonts (un dels perills d’internet és la immensa quantitat de pàgines que hi ha a l’abast i de la qualitat de les mateixes) i també les activats propostes als alumnes per a què a la fi puguin ser ben avaluats i aconseguir els objectius.
En l’apartat de llengua proposaria la cacera del tresor La Real Academia (http://www.materialesdelengua.org/LENGUA/historialengua/caza_rae/caza_rae.htm). Amb ella els estudiants coneixeran aquesta institució i el seu diccionari. Les caceres del tresor, molt semblants als webquests, presenten l’avantatge de què són més breus i concises en el seu funcionament pels alumnes i per tant es poden fer servir més sovint i amb diferents temes sense què calgui tanta implicació per part dels estudiants.
A diferència d’aquests dos tipus d’eines d’aprenentatge on els estudiants parteixen amb una bona part de l’activitat ja organitzada pel professor, d’altra banda les altres dos que comentem a continuació poden oferir un major involucrament per part del col·legials.
Els blogs, doncs, són una ferramenta on els alumnes poden participar com si la tasca proposada fos un fòrum. Es pot compartir tota classe d’informació (activitats, enllaços, textos, vídeos, àudios, gràfiques, etc.) i de manera ràpida. No cal que siguin participacions extenses. Millor breus aportacions per no saturar als estudiants. Així és més assequible la interacció i comunicació entre professors i col·legials en les diferents activitats proposades.
L’últim recurs, les viquis, són uns webs creats entre diferents persones on els estudiants van construint-les de forma col·laborativa, és a dir, publicant informació de qualsevol mena, esmentant errors, afegint noves dades, sempre en vista de millorar els documents presentats amb la participació de tots (professors i alumnes) facilitant així la comunicació i el treball col·lectiu.
Des del punt de vista docent, totes aquestes ferramentes sustentades a internet possibiliten una forma d’aprenentatge molt diferent de com jo havia aprés i a la vegada complementària. És doncs, una altra manera d’enfocar l’ensenyament per a fer ús d’aquests recursos que trobo que són molt interesants i poden produir uns resultats falaguers en mans dels estudiants. Les diferents formes d’apropar-se a la informació, analitzar-la i després exposar-la aconsegueixen que els alumnes desenvolupen les seves destreses i capacitats tant per a treballar en grups grans o petits com de forma individual i tot dins del marc de la societat de la informació, on jo mateix tinc molt a aprendre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada